gasthamnsguiden.blogg.se

Hej och välkommen! I den här bloggen får ni följa med mig på min resa genom Sverige när jag besöker alla Gästhamnsguidens klassificerade gästhamnar. Här får ni tips om gästhamnar och guldkorn runtomkring.

Kinda Kanal

Publicerad 2013-07-11 20:28:06 i Allmänt

Även att vi har en otroligt lång kustremsa i vårt land är Sverige inte bara kust! Vi har en hel del sjöar också, på min resa har jag hunnit runda både Hjälmaren och Mälaren, och vi har kanalerna t.ex. Kinda kanal. En resa på Kinda Kanal går genom 5 sjöar, 15 slussar, den passerar slott, herresäten och mindre samhällen. Den flyter genom den östgötska idyllen, från Linköping med sitt imponerande eklandskap och stora slätter till den natursköna Kindabygden i ett lugnt och rofyllt tempo.

 Bilden är lånad av AB Kinda Kanal www.kindakanal.se

Kanalen startar från Roxen där även Göta kanal passerar igenom. När man passerat första slussen Nykvarn hamnar man i Linköping, mitt i city. När jag gjorde mitt besök i deras gästhamn var det en fågel som viska i mitt öra att det finns stora planer för hamnområdet i Linköping…vi får väl se vad som har hänt inom de närmsta åren. I övrigt är det den perfekta hamnen för dem som vill komma direkt in i storstadslivet. Ja jag vet att det inte är Stockholm, men för mig som kommer från landet är Linköping en storstad.

 I Linköpings gästhamn ligger man gratis!

När du lämnat Linköping gästhamn är nästa stopp Tannefors slussar vilket också ligger i Linköping. Det är en väldigt enkel Gästhamn mer eller mindre bara en brygga (med el och vatten) men ligger fantastiskt fint i parken och bara ett stenkast från centrum, och har du tur så har Tannerfors café en av sina fantastiska skaldjurkvällar när ni är där. Även här ligger du gratis.

 Bryggan vid Tannefors slussar

Hela kanalen är 90 km lång varav grävd kanal är 6 km och en nivåskillnad på totalt 52,8 m. Det är inga jättesegelbåtar som tar sig fram i kanalen då segelfri höjd är 3,09 m och största djupgående 1,5 m. Fast den största båtstorlek för kanalen ligger ändå på 24 x 4,5 m

När man har slussat sig förbi Hackefors, Hjulsbro, Slattefors, Sturefors och Hamra kan man göra ett stopp i småbåtshamnen ovanför Hovetorpsslussen. Slussarna i Kinda kanal manövreras med handkraft av slussvakter precis som de alltid har gjort enda sedan kanalen byggdes på 1860-70-talet. Därmed är tempo lugnt och rofyllt.

Vid bryggan precis innan slussen hittar ni gästplatserna i Hovetorp

Slussar man sig istället igenom Hovetorp och går lite längre ner i Stora Rängen kan man lägga till i Bestorps Gästhamn. Det är en liten gästhamn med endast två platser förutom de fasta båtplatser, men med ett lugn och plats för mysiga grillkvällar. Däremot ska man vara lite försiktig med vattnet och marken runtomkring då det ligger på den fd sågens mark. Från Bestorp är det bara en 4 km promenad till nya slottet i Bjärka-Stäby.

 Bestorps gästhamn. På nocken av bryggan ligger de tvåå gästhamnsplatserna.

Sista slussen man passerar är Brokind där efter har man också en klassificerad gästhamn kvar; Rimforsa Gästhamn. Det är Kinda Båtklubb som ansvarar för den. Hamnen ligger i Smedjeviken i sydligaste delen av sjön Järnlunden, några hundra meter från Rimforsa centrum.

Kinda båtklubb är en av de större båtklubbarna i kanalen med 110 båtplatser och 5 gästplatser. Där finns ett klubbhus med kök och tvättmöjligheter. Det går även att hyra cyklar och kanoter vid Rimforsa camping som bara ligger 1 km. Där har de också minigolf, bad, tennisbana och anordnar trivselaftnar.

 

 Kinda båtklubb/Rimforsa gästhamn

När man känner att man har gjort Rimsforsa tar man sig ner till Hycklinge och tar därifrån trailertransport till Västervik eller Gamleby, sen är det bara att fortsätta färden på Östersjön igen!


Kinda kanal är väl värd ett besök!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra på Gästhamnsguiden

Mitt namn är Alexandra. I mitt jobb besöker jag alla Gästhamnsguidens över 420 klassificerade gästhamnar. 2012 besökte jag södra Sveriges hamnar. I år är det mellersta Sveriges gästhamnar som får besök.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela