gasthamnsguiden.blogg.se

Hej och välkommen! I den här bloggen får ni följa med mig på min resa genom Sverige när jag besöker alla Gästhamnsguidens klassificerade gästhamnar. Här får ni tips om gästhamnar och guldkorn runtomkring.

Sveriges nationaldag!

Publicerad 2013-06-06 22:21:00 i Allmänt

Nu har jag provat på alla olika varianter när det gäller att sova i husbil. Jag är som sagt ny på det området,så det var lite nervöst när jag gav mig iväg. Fast det känns redan som att jag är varm i kläderna. Jag provade ju på att stå i gästhamn häromnatten när jag stannade över i Västerås Gästhamn, natten innan dess stannade jag på en camping och i natt provade jag att fricampa på en rastplats.
 
Vaknade upp vi sjön Eskiln idag efter en natts fricampande.
 
Måste säga att det är i Gästhamnen jag trivs bäst. Där är det bästa av två världar. Vid fricampingen saknas elen. Det går åt en hel del el när man har hela kontoret i bilen och mitt batteri varar inte i all evighet, och ordentlig dusch och toalett, samtidigt känns det krångligt och uppstyrt på campingar, särskilt när man bara stannar en natt och det blir inte alls den fria känslan som i vid fricampadet och i gästhamnarna. Jag förstår varför husbilar har öka explotionsartat i många hamnar!
 
Idag är det som sagt Sveriges nationaldag och den firade jag med att besöka Smedjebackens Gästhamn som ligger riktigt fint i Barkensjöarnas norra del. Det är en levande hamn med restaurang enda ute vid vattnet och café, minigolfbana och turistbyrå i vacker park precis intill. Hamnen blir ett naturligt tillhåll även för dem utan båt. Smedjebacken har även en klubbö med bastu och badtunna och en klubbstuga med kök och tom en friggebod men 4 sovplatser om man vill övernatta på ön.
 
Smedjebackens gästhamn
 
Restaurangen
 
Efter Smedjebacken styrde jag husbilen ner mot Söderbärke och Barken Pärla! Det är en enklare gästhamn (saknar tex el och vatten på bryggan) fast som ligger fantasktiskt fint vid folkets park i Söderbärke. Här ordnas det dans och tillställningar. Det kommer till nästa sommar öppnas en pub där man kan ta sig en öl och se solen gå ner över sjön. Kommer man som gäst i år kan man istället ta med sig picknickkorgen upp. Man kan också hyra hela parken så varför inte komma sjövägen och ställa till med fest eller bröllop?
 
Söderbärkes Gästhamn
 
 
Är det inte vackert så säg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra på Gästhamnsguiden

Mitt namn är Alexandra. I mitt jobb besöker jag alla Gästhamnsguidens över 420 klassificerade gästhamnar. 2012 besökte jag södra Sveriges hamnar. I år är det mellersta Sveriges gästhamnar som får besök.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela