gasthamnsguiden.blogg.se

Hej och välkommen! I den här bloggen får ni följa med mig på min resa genom Sverige när jag besöker alla Gästhamnsguidens klassificerade gästhamnar. Här får ni tips om gästhamnar och guldkorn runtomkring.

Varje gästhamn är unik!

Publicerad 2013-06-13 20:33:00 i Allmänt

En sak jag märker tydligt på min resa är att varje gästhamn är unik, fast det är ju inte så konstigt med tanke på att de kan se så olika ut och drivas på så många olika sätt. Vi har allt från den ideella samhällsföreningen till båtklubben till kommunen till företagsdrivna gästhamnar och efter varje besök tänker jag ”Det här ska jag skriva om i bloggen!!” Tyvärr räcker inte tiden riktigt till allt man vill, men nu ska jag försöka sammanfatta de senaste dagarna.

Jag avslutade förra veckan i fantastiska Sundbyholm där det är två systrar som driver gästhamnen. De har verkligen hittat helt rätt läge. Hamnen är full, den stora gästparkeringen är full, parken nedan för slottet är full med folk som solar, grilla, badar och umgås. De kombinerar gästhamnsverksamheten med en restaurang och café med massor ut av glass som hör sommaren till. Hela kvällarna sitter det folk i kvällsolen på terrassen och äter god mat och tar sig en kall öl eller ett glas vin. Jag måste säga att de här tjejerna verkligen har lyckats med sitt koncept. Och med sitt trevliga mottagande och rena fina servicebyggnad med bastu och allt, är det inte mycket som kan gå fel.
 
Sundbyholm
 
Denna vecka började jag med hamnarna runt Hjälmaren. Det var Hampetorp, Örebro och Fiskeboda gästhamn.
Örebro Gästhamn
Det fanns faktiskt vissa i Örebro som inte uppskatte mitt besök.
Tisdagen startade jag längst in i Mälaren, då har vi hamnat i Köping. Många klagar på att kommuner är snåla och aldrig gör något, men jag vill ge en eloge till Köpings kommun för även att det inte är många gästbåtar som hittar enda längst in här så har de tydligt utmärka gästplatser, det finns dusch, toalett och tom tvättstuga och nu även sugtömning på gång.
 
Köping längst in i Mälaren

Resan fortsatte till Hjälmare Docka. Många är avundsjuka på mitt jobb, men här var det min tur att bli avundsjuk. Vilken fantastisk miljö att få jobba i. Jag kom på en dag då sommaren visade sig från sin bästa sida, men ändå. Jag låter bilderna tala för sig själv, jag förstår att de har mellan 80-100 000 besökare (inkl. landvägen) varje år.
En fantastiskt byggnad med Café och utställning
Här hittar man dusch och toalett
.
Cafébyggnaden igen
Så här ser det ut i skogarna omkring Dockan
 
I Enköping inledde jag onsdagen med ytterligare en kommundriven hamn där det närliggande caféet ansvarar för servicen. Efter det blev det besök i ProMarinas hamnar i Strängnäs och Mariefred. Ibland får ProMarina lite hård kritik för deras dyra avgifter mm, men jag uppskattar ProMarina. De lägger verkligen energi på att hitta rätt personal. Alltid när jag kommer till någon av deras hamnar blir jag väldigt väl mottagen av trevlig och glad personal, en glädje som smittar av sig! De har servicetänk ända ut i fingerspetsarna.
 
Hamnkontoret i Strängnäs
 Strängnäs
Mariefreds Gästhamn

Utsikten från hamnen Gripsholms slott
 
Mitt avslutande stopp denna onsdag blev i Södertäljes gästhamn där jag möts av en helt fantastisk kvinna som är ägare av gästhamnen! Jag blir verkligen imponerad av henne. Hennes mål är att utveckla så att gästerna får uppleva något nytt varje år. Hon bygger båttvätt och tankstationer, hon anordnar musikkvällar i gästhamnens tillhörande restaurang/café som ligger enda ute på bryggan. Hon har vänt gästhamnen från att ha varit en av de sämsta till att bli utmärkt till "årets bästa gästhamn". Hon är med i både det ena och andra för att kunna påverka i rätt riktning. Hon är en sådan kvinna som jag skulle vilja bjuda in till en inspirationsföreläsning för andra företagare, både gästhamnar och kvinnliga företagare och övriga företagare också förstås.

Södertälje Gästhamn
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra på Gästhamnsguiden

Mitt namn är Alexandra. I mitt jobb besöker jag alla Gästhamnsguidens över 420 klassificerade gästhamnar. 2012 besökte jag södra Sveriges hamnar. I år är det mellersta Sveriges gästhamnar som får besök.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela