Värdskap och historien bakom
När jag reser som turist, vilket jag faktiskt gör nu fast att det är i jobbet, så är det absolut viktigaste för mig värdskapet, och pricken över i:et är om det finns en historia bakom, precis som här på Ornö.
Jag befinner mig alltså på Ornö. I morgon ska jag göra mitt besök i Ornö Båtvarv Brunnsvikens gästhamn, men redan i kväll har jag åkt hit för att stanna över natten. Jag får ta bilfärjan från Dalarö och sedan en slingrig liten, dock asfalterad, väg som sista biten övergår i smal grusväg. Väl framme möts jag av ägaren som berättar de mest fantastiska historier om hur Ornö fanns med i danska kung Valdemars segelled från 1300-talet till att det är härifrån boken om Hemsöborna kommer och att det forfarande finns släktingar till personerna i boken kvar på ön. Han berättar också om att turisterna inte riktigt hittat hit till denna vildmark trots att Stockholm bara ligger 30 minuter bort. Innan jag knappt ens hunnit kliva ur husbilen har jag förälskat mig i Ornö tack vara dessa fantaskitska historier och jag planerar redan återbesök när jag har semester på riktigt.
Förtrollande Ornö
Det är precis det här jag menar med bra värdskap och historien bakom. Det hade inte spelat någon roll hur vackert det varit om jag hade möts av en tjurig hamnkapten som ser mig mer som besvär än en gäst.
Jag har stött på flera goda exempel på gott värdskap på min resa. Jag har bla varit i Dalarö Askfatshamnens gästhamn idag och där är också värdskap nummer ett tillsammans med rena fina toaletter och duschar. De ser till att bara ha personal som trivs med sitt jobb och brinner för nöjda gäster. All personal får utbildning inom det goda värdskapet och det märks när jag kom.
Världskap blir allt viktigare. Gästhamnen går från att ha varit en parkeringsplats för båtar till en turistanläggning i likhet med campingar och hotell. Gästerna ställer högre och högre krav. Det första de möts av när det kommer till ett nytt ställe är ju hamnen. De enda som inte riktigt förstått vikten av detta är vår regering som fortfarande straffar våra gästhamnar med dubbelt så hög moms som övriga turistanläggningar men den diskussionen behöver vi inte ta upp här. Däremot har som sagt Gästhamnaran förstått detta och många gör allt och lite till för sina gäster.
Det glädjer mig verkligen att gästhamnarna jag besökt har förstått vad allt handlar om och hur man får nöjda gäster. Jag känner mig stolt över att kunna presentera dessa hamnar i vår guide!