gasthamnsguiden.blogg.se

Hej och välkommen! I den här bloggen får ni följa med mig på min resa genom Sverige när jag besöker alla Gästhamnsguidens klassificerade gästhamnar. Här får ni tips om gästhamnar och guldkorn runtomkring.

Då är vi på väg!!

Publicerad 2013-06-05 00:10:00 i Allmänt

Nu har resan runt Gästhamnssverige börjat för i år! Premiärbesöket blev i Kungsängen där jag blev väl mottagen av ordförande och hamnkapten. Kungsängen är en trevlig föreningsdriven hamn där alla hjälps åt för att få den där mysiga och hemtrevliga känslan. Där har vi tex pensionärsparet som sålt båten men nu tar hand om blommor och planteringar. Bara för att de har gjort sig av med båten vill de ju inte sluta tillbringa sin tid i hamnen. 

Efter Kungsängen styrde vi husbilen upp till Sigtuna. Den mysiga lugna trivsamma hamnen mitt i stan. Det var svårt att tro att man var så nära centrum. Gör ni ett besök i Sigtuna Gästhamn ska ni definitivt ta en glass på Våfflan, det mysiga kaféet precis vid vattnet. I Sigtuna Gästhamn fick jag mig också många skratt när jag träffade ordförande och hamnkapten. De har nog riktigt roligt i den klubben. Resan fortsatte upp till Skarholmen och Ekolns segelklubb som firar 100 år i år!! Grattis!!

Sigtuna Gästhamn

Nästa besök var i Uppsala Gästhamn och det var riktigt spännande att höra om alla utvecklingsplaner de har där som kommer träda i kraft redan nästa år, så har ni inte planerat in ett besök i Uppsala i år så tycker jag definitivt att ni ska göra det nästa. Det är alltid roligt att höra när det är så mycket på gång och få träffa folk som brinner för sin hamn. 

Under de här två första dagarna har jag även hunnit med ett besök i Kolarudds Gästhamn. Dit ska man bege sig om man vill ha lugn och verkligen koppla av, men ändå ha saker att göra. De bjuder på en fantastisk bastu nere på bryggan, du har sandstrand, grillplatser, lekplats till barnen, fantastiska stigar att vandra omkring på och bara en halv km till bussen om man vill bege sig in till Enköping för en dag.

 

  

Kolarudd Gästhamn 

Tisdagen avslutade jag i Västerås och jag imponeras av det jobb Sjöevent i Västerås lägger ner där. Här kommer värdskap och säkerhet i första rummet. Jag möts av en otroligt trevlig och glad personal, en glädje som smittar och det är inte bara mot mig utan alla blir lika gott omhändertagna. I alla lokaler och på bryggor finns utrymningsplaner och brandsläckare väl synliga, givetvis livbojar, stegar och vatten på bryggorna med och personalen vet hur de ska agera om en olycka skulle vara framme. De har mycket på gång, de anordnar olika upplevelser med ribbåt tex,  och massor av planer och ideer och som sagt sånt älskar jag! Här har de även ställplatser för husbilar och jag valde att stanna här över natten. Ett val jag är väldigt glad över för just nu sitter jag här i total tystnad och blickar ut över den vackra hamnen och innan dess tog jag mig både en promenad med hunden och en löprunda i grönområdena runt omkring för att sedan avsluta dagen i bastun i deras mycket fräscha och trevliga servicebyggnad. Hade jag hunnit hade jag även tagit en promenad till centrum endast 10 minuter bort!

Vackra Västerås gästhamn!
 
Här sov vi hur bra som helst

Jag måste nog sammanfatta det hela med att jag har världens bästa jobb!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra på Gästhamnsguiden

Mitt namn är Alexandra. I mitt jobb besöker jag alla Gästhamnsguidens över 420 klassificerade gästhamnar. 2012 besökte jag södra Sveriges hamnar. I år är det mellersta Sveriges gästhamnar som får besök.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela