gasthamnsguiden.blogg.se

Hej och välkommen! I den här bloggen får ni följa med mig på min resa genom Sverige när jag besöker alla Gästhamnsguidens klassificerade gästhamnar. Här får ni tips om gästhamnar och guldkorn runtomkring.

Göteborgs norra skärgård

Publicerad 2013-08-05 22:22:00 i Allmänt

Hälsö

Idag har jag besök Göteborgs norra skärgård. Mitt första besök var på Hälsö en liten mysig föreningshamn. Hamnavgiften betalas i caféet i hamnen där de också serverade en fantastiskt god hemmagjord hallonpaj för dagen. Det fanns också en hel del bakverk och enklare rätter att välja på. Precis intill hamnen hittar man öns butik och en mysig liten restaurang. Runt Hälsö går det en promenadstig med fantastiska vyer över ön. Hit åker man om man vill ha lugn och ro och njuta av det vackra landskapet.


Hälsö gästhamn
 
 
Vy över Hälsö Gästhamn

 

Hälsö har även ställplatser för husbil och jag kunde ju inte komma mer sjönära än så här

 

Källö-Knippla

Nästa besök var på Källö-Knippla. Hamnen är från början en gammal fiskehamn som startades 1936. Då fanns här 29 fiskebåtar, nu finns det 1(!) kvar. Men som tur är finns här en väldigt aktiv hamnförening så fiskehamnen har blivit båthamn för ö-bor och gästbåtar, den gamla nätfabriken i hamnen har blivit café och vandrarhem med 24 bäddar och allt drivs i föreningens regi. De har också varit med och sett till att det har blivit en naturslinga runt ön och att affären kan ha öppet även kvällstid på sommaren. Ute i hamnen hittar vi både restaurang och t.o.m. bostadsrätter för de som verkligen vill bo sjönära, men allt smälter in i den gamla fiskemiljön på ett riktigt trevligt sätt. Bredvid affären hittar vi även öns pizzeria. När gästplatserna börjar fyllas på åker hamnvärdarna ut med båt för att möta upp gästerna och lotsar dem in till lämplig plats.

 

I Källö-Knipplas gästhamn finns det gott om bänkar och grillmöjligheter för mysiga sommarkvällar
 
Källö-Knippla gästhamn

Rörö 

Rörö blev mitt nästa stopp. Rörö är den nordligaste ön i Öckerö kommun med ca 270 fast boende. 2/3 av ön är naturreservat mycket populärt både bland naturälskare och ornitologer. I Rörö gästhamn frodades det av liv. Ett riktigt paradis för barnfamiljer. Det var barn överallt! De lekte i lekparken, de fiskade krabbor, badade på den egna lilla sandstranden och hjälpte mamma och pappa att grilla i den unika grillanläggningen där det fanns plats för flera familjer. Även i Rörö ligger samhällsservicen ända nere i hamnen. Här har vi café, den lokala ica-butiken och även en fiskbutik där du kan inhandla färsk nyfiskad fisk.

 

Barnen trivs på Rörö
 
Grillplatsen på Rörö
 
Ni håller väl utkik efter gästhamnsskylten och gästhamnsflaggan när ni besöker gästhamnar?

Hyppeln

Hyppeln blir mitt sista stopp för dagen. Hyppeln är bara ca 1,5 km lång och har ca 150 fast boende på ön. Precis som på de andra öarna ligger affären ända nere i hamnen och inte nog med det här ligger det både frisör, bibliotek och postutlämning. När jag kommer in i hamnen möts jag av dragspelsmusik, det har blivit spontanmusik från en av gubbarna i hamnen. På boulebanan är det full aktivitet och ute på bryggan sitter båtgästerna uppradade och avnjuter en middag. För de som inte har lagat sin egen mat ligger den mysiga restaurangen precis intill bryggan.

 Hyppeln Gästhamn

I den röda byggnaden till höger hittar ni restaurangen
 
 
Själv lyxar jag till det med färska nykokta havskräftor och säger sedan god natt från en av ställplatserna på Hyppelns gästhamn. Det är inte var dag man har det så här bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra på Gästhamnsguiden

Mitt namn är Alexandra. I mitt jobb besöker jag alla Gästhamnsguidens över 420 klassificerade gästhamnar. 2012 besökte jag södra Sveriges hamnar. I år är det mellersta Sveriges gästhamnar som får besök.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela