gasthamnsguiden.blogg.se

Hej och välkommen! I den här bloggen får ni följa med mig på min resa genom Sverige när jag besöker alla Gästhamnsguidens klassificerade gästhamnar. Här får ni tips om gästhamnar och guldkorn runtomkring.

vackra Ven

Publicerad 2013-07-30 16:35:45 i Allmänt

Idag gör vi ett besök på vackra Ven i Öresund mitt i mellan Sverige och Danmark. Även att mobilen snappar upp dansk täckning och att de flesta båtarna i hamnen är danska så befinner jag mig fortfarande i Sverige, närmare bestämt Landskrona kommun.

Den här gången får jag äntligen åka lite båt. Tyvärr inte segelbåt eller någon snabb liten motorbåt, utan passagerarfärjan mellan Landskrona och Ven, men jag får åtminstone andas in lite havsluft på min resa över. Färjan lägger till i Bäckviken och det är också där den första av de två hamnarna jag ska besöka ligger.  Det är en ganska enkel gästhamn med 27 platser med en bred fin bågformad betongkaj. Här ligger man väldigt billigt, för 100kr/natt ingår även el och givetvis finns det både dusch och toalett. Fast du får vara beredd på att det är precis bredvid färjeläget du ligger och man märker av båtarna både ljudmässigt och vågmässig, men även det har sin charm. Många väljer den här hamnen just för att få se färjorna komma och gå.

Ven Bäckviken
 
Färjeläget längre bort
 
Hamnen sett uppifrån backen
 

Hamnen ligger strategiskt bra. En promenad upp för backen hittar man uthyrning av cyklar. På Ven finns 1 500 hyrcyklar. Eftersom jag skulle vara borta hela dagen ville jag inte lämna min resekamrat i husbilen i Landskrona, och som tur är fanns det utrustning även för henne. Hade hon varit större fanns det kärror för hundar och givetvis har dem kärror även för de mista barnen att åka i.

Lite konstigt tyckte hon allt det var
 
Fast efter en stund var det helt ok
 

Den andra hamnen på Ven är Hven Bäckviken, en liten lugn, vacker och väldigt populär hamn. Den här hamnen är ett riktigt smultronställe bland danskar, men även svenskar hittar givetvis hit till denna fina lilla hamn.

 

 Det är en vågbrytare runt hela hamnen vilket gör den väldigt lugn att ligga i
 
 Hven Norreborg
 
Hven Norreborg
 
 
Precis bredvid ligger en fantastisk sandstrand och vackra gång/cykelstigar leder längst vattnet. Följer man stigen och är lite uppmärksam får man även se diverse djur.
 
En säl som ligger och solar bara ett 10-tal meter ut. Ingen ovanlig syn på Ven.
 
Alpackor som betar
 

Ven är en ganska liten ö med en omkrets på knappt 12 km så det är med cykel man bäst tar sig runt för att se öns fantastiska miljö. Tyvärr är min tid knapp så cykla runt hela får jag gör på mitt nästa besök istället.

 Utsikt från landsvägen

Tycho Brahe museet
 
På väg tillbaks

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Alexandra på Gästhamnsguiden

Mitt namn är Alexandra. I mitt jobb besöker jag alla Gästhamnsguidens över 420 klassificerade gästhamnar. 2012 besökte jag södra Sveriges hamnar. I år är det mellersta Sveriges gästhamnar som får besök.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela